Když se let zpozdí
Pokud je na vině takovému zpoždění něco, co nemohl dopravce odpovídajícím způsobem ovlivnit a napravit, jako je dejme tomu panující nepříznivé počasí, přírodní katastrofa, zhoršená bezpečnostní situace, stávka zaměstnanců některé třetí strany nebo omezení letového provozu, mají poškození cestující prostě smůlu a musí se smířit s realitou a tím, že se to zkrátka stává a nedá se nic dělat.
Ovšem pokud takové zpoždění zaviní svou chybou sám dopravce, může to být za jistých okolností docela něco jiného. Pokud totiž v takovém případě nabere letadlo společnosti sídlící v Evropské unii, Švýcarsku, Norsku nebo na Islandu, letadlo spojující start a cíl v tomto prostoru nebo letadlo mířící z některé z těchto zemí pryč alespoň minimální pevně dané zpoždění, náleží cestujícím – jak je stanoveno evropskou regulací EC 261/2004 – rovněž jednoznačně dané finanční odškodnění. Vyplácené přímo leteckou společností, jež ono zpoždění zavinila, z její vlastní kapsy.
Což je pro pasažéra aspoň nějaká dobrá zpráva. Jež se ale vzápětí zase až tak dobrá jevit nemusí.
Protože se někdy taková letecká společnost pokouší z povinnosti platit vykroutit. Třeba se vymlouvá na některou z okolností, jež ji povinnosti platit zprošťují, nebo vůbec nekomunikuje. A v takovém případě nezbývá než ono odškodnění vymáhat, třeba i soudní cestou.
A pokud se na to běžný občan sám necítí nebo neví, jak aerolinie k placení přinutit, mohou mu pomoci specializovaní právníci. Taková náhrada za zpoždění letu živí a tato firma se tak ochotně ujme případu sama. A pouze v případě úspěchu si naúčtuje provizi.
Takže nakonec může takové zpoždění přinést aspoň něco dobrého. A o to by se neměl nikdo nechat připravit.